Van PO op papier naar een real life platform
Désirée Goedhart

Geschreven door Désirée GoedhartOrder Handling

Breda, 24 augustus 2020
Het ontvangen van een nieuwe PO (purchase order) voor een innovatief PlateButler® platform markeert het begin van een nieuwe uitdaging voor Lab Services. Uitgebreide 3D-tekeningen in offertes moeten omgezet worden in tastbare zaken die na oplevering ook echt het verschil gaan maken in een laboratorium.

Voor de afdeling order handling houdt deze uitdaging in dat alle benodigdheden om een platform op te bouwen en tijdig op te leveren ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Denk daarbij aan apparatuur die ingekocht moet worden bij zogenaamde third parties maar ook aan de productie van onze eigen producten. Elk project heeft zijn eigen planning en het is de kunst om ervoor te zorgen dat apparatuur en materialen precies op tijd aanwezig zijn. Juist wanneer het ingepland is om het in het platform te verwerken. Dit is soms een ware uitdaging om voor elkaar te krijgen. We zijn voor sommige producten namelijk afhankelijk van leveranciers en diens voorraad. Nauw contact met zowel de leverancier als ook met het projectteam binnen Lab Services is hierbij zeer belangrijk. Deze laatste groep dient voortdurend op de hoogte worden gebracht van de status van de inkopen.

Zodra de opbouw van het platform is gestart, zit het eerste deel van de project werkzaamheden voor order handling erop. De volgende stap is namelijk de organisatie van het transport naar de klant. In de tussentijd worden alle inkopen administratief afgewikkeld. We leven immers in een wereld waar alleen de zon voor niets op komt.

Na een succesvolle FAT (Factory Acceptance Test) wordt het platform gereed gemaakt om op transport te gaan. Hierbij is het uitermate belangrijk om ervoor te zorgen dat het platform in goede orde wordt ontvangen. Goed contact met de klant is daarbij essentieel. Waar moeten de kist(en) bijvoorbeeld afgeleverd worden en is de locatie ook goed toegankelijk voor de transporteur (denk aan eventuele milieuzones die steeds meer in opkomst zijn)? Maar zeker zo belangrijk is de vraag of de kisten qua formaat ook daadwerkelijk het gebouw binnen kunnen, is er materieel aanwezig om de kisten te lossen of moet er gebruik gemaakt worden van een zogenaamde kooiaap? Door op voorhand al navraag te doen, kunnen we rekening houden met het juiste formaat van de kisten en het regelen van passend transport.

Tot slot rest het opbouwen van het platform bij de klant. Voor order handling betekent dit dat alleen de overige administratieve taken nog rest en is het wachten op het bericht dat er een positieve SAT heeft plaatsgevonden en de klant tevreden is. Een mooie samenwerking met een mooi eindresultaat!