Geschreven door Myckel SchuurbiersService Manager

Breda, 21 oktober 2021
Als Service Manager begint de dag met een meeting met het Service en Support team om de planning door te nemen. Hier wordt een inschatting gemaakt van de hoeveelheid tijd dat het team gaat besteden aan bepaalde projecten. In de regel wordt er een verdeling gemaakt tussen grote projecten waar meerdere dagen voor worden uitgetrokken, en andere klussen die binnen één dag kunnen worden uitgevoerd. Tijdens deze meeting wordt in kaart gebracht welke projecten en activiteiten prioriteit hebben voor de huidige week, maar ook voor de lange termijn. 

Het werk van een Service Engineer is uiteenlopend. Zo wordt er preventief onderhoud uitgevoerd aan bestaande apparaten zodat deze up-to-date blijven en mogelijke problemen daardoor worden voorkomen. Terwijl ze tegelijkertijd ook ieder moment gebeld kunnen worden vanwege een storing bij het systeem van een klant. Dan is het van belang dat ze zo spoedig mogelijk die kant op gaan om de problemen op te lossen. Zowel het verlenen van service als het verhelpen van storingen vindt op zowel nationaal als internationaal niveau plaats. Dit betekent dat de Service engineers flexibel moeten zijn ingesteld betreft reizen en verblijf.



Omdat service verlenen één van Myckel zijn kerntaken is, is hij de ene week maar maximaal één dag op kantoor, de andere hooguit twee. Echter is de tijd die hij op kantoor aanwezig is cruciaal om aankomende serviceklussen goed voor te bereiden, nieuwe onderdelen te bestellen en interne reparaties aan onderdelen en apparaten uit te voeren. Daarnaast is het van groot belang dat, als hij eenmaal op pad gaat, hij alle benodigde uitrusting en apparatuur volledig heeft voorbereid.

Daarom gaat hij na de meeting met het Service en Support team aan de slag in de serviceruimte. Deze ruimte is een functionele werkplek waar alle benodigde tools voor reparatiewerkzaamheden aanwezig zijn. Zo staat er in de aankomende week een grote onderhoudsklus op de planning die Myckel samen met zijn collega oppakt. Daarom zorgt hij er eerst voor dat benodigde onderdelen voor de onderhoudsopdracht worden besteld zodat deze tijdig worden geleverd. Ook neemt hij contact op met de klant om de planning door te nemen en te zien of er nog speciale zaken aan het licht komen die reparatie of materialen vereisen. Zo komen ze nooit voor onnodige verrassingen te staan. 



Vervolgens vertrekt Myckel samen met zijn collega Service engineer richting Schiphol. Op naar de klant waar rond het middaguur een afspraak mee staat. Dit gesprek is van belang om de huidige stand van zaken betreft het systeem door te nemen. De klanten zijn blij om de Service engineers te zien – zij zijn immers degene die komen om mogelijke problemen aan hun systeem te voorkomen.

Aan de slag! Ze gaan efficiënt te werk om het project binnen de aangewezen tijd succesvol af te ronden. Binnen deze baan heerst geen 9-5 mentaliteit en er wordt doorgewerkt om aan het einde van de week de terugvlucht met gemak te halen. Op de laatste dag wordt er een samenvatting van de verrichte werkzaamheden met de klant doorlopen. Dan het belangrijke moment: het ondertekenen van de bon door de klant. De klus is geklaard als de handtekening is gezet. Op naar het volgende project!